Cum să comunici mai bine cu medicul tău 

Feb 13, 2024 | Noutăţi

Uneori, comunicarea între medic și pacient poate prezenta lacune. Acest lucru este mai ales frustrant atunci când pacientul încearcă să comunice simptomele sau alte probleme de sănătate. Învățarea utilizării anumitor tehnici de comunicare în timpul consultației, îi poate ajuta pe pacienți să obțină mai rapid îngrijirea de care au nevoie pentru a-și consolida relația cu echipa de îngrijire medicală. 

Cum poți să devii un comunicator excelent cu furnizorul tău de servicii medicale? Începe prin a învăța termenii și informațiile pe care le folosesc, astfel încât să puteți fi amândoi pe aceeași lungime de undă. Aceste sfaturi de la experți te vor ajuta să stăpânești „limbajul medicului” și să transmiți în mod clar și eficient preocupările privind sănătatea ta. 

  1. Fii foarte specific când descrii simptomele 

Uneori, transmiterea exactă a senzațiilor corporale pe care le ai sau a intensității durerii poate fi o provocare. Medicii operează într-o lume a numerelor și măsurătorilor, așadar, cu cât poți spune mai exact ce te doare, cât de mult și unde, cu atât va decurge mai bine consultația. De exemplu, a spune „mă doare glezna” s-ar putea să nu primească același răspuns din partea medicului ca și a arăta către osul interior al gleznei și a spune: „Simt o durere surdă aici, care este mai intensă dimineața”. 

„Folosirea metaforelor, comparațiile sau scalarea durerii de la unu la 10 pot fi, de asemenea, instrumente utile pentru a comunica exact ceea ce simți. În plus, cu cât ești mai specific și cu cât oferi mai multe informații, cu atât este mai ușor pentru medic să descopere potențialele cauze sau alți factori care pot ghida tratamentul. De exemplu, în cazul durerii pelvine, anumite descrieri ar putea indica o componentă musculară față de cauze gastrointestinale”, spune dr. Daniel N. Ginn, specialist în tratamentul endometriozei, durerii pelvine și a altor boli ginecologice la Universitatea din California, Los Angeles. 

  1. Folosește un jurnal al durerii, în care să descrii simptomele 

Mulți pacienți nu își pot descrie simptomele atunci când sunt întrebați. Păstrarea unui jurnal al durerii, în care să urmărești detalii ca intensitatea, frecvența, precum și orice activități care provoacă anumite simptome, poate fi de ajutor în timpul consultației.  

„Realizarea unui jurnal al durerii în calendar sau pe telefon poate ajuta medicul în identificarea unui model”, spune Dr. Ginn.  

  1. Oferă exemple despre modul în care simptomele îți afectează viața cotidiană 

Medicii sunt instruiți să evalueze durerea în funcție de gradul în care aceasta îți afectează calitatea vieții. Pe lângă descrierea simptomelor, folosirea de exemple despre modul în care acestea te-au împiedicat să faci anumite lucruri poate oferi o imagine puternică a stării de sănătate. 

Dacă un medic află că simptomele sunt suficient de grave încât să îți afecteze calitatea vieții sau capacitatea de a merge la serviciu, la școală sau la evenimente sociale, este mai probabil să investigheze în continuare și să ofere soluții. Așadar, dacă durerea de spate este suficient de puternică încât nu poți ține pasul cu rutina normală de exerciții sau dacă migrena sau crampele menstruale te obligă să îți iei liber de la muncă, nu ezita să împărtășești aceste detalii — este important ca medicul să cunoască situația pentru a te putea ajuta să obții rapid îngrijirea de care ai nevoie. 

  1. Vorbește așa cum vrei să ți se vorbească 

Vorbește cu medicul tău așa cum vrei să ți se vorbească. Nu este un joc mental – este o abilitate de comunicare eficientă, numită modelare – folosită adesea în educație și educație parentală – și reprezintă procesul în care o persoană își folosește propriile abilități de reglare emoțională și de comunicare pentru a o încuraja pe cealaltă persoană să le folosească. 

Folosirea unui ton calm al vocii și amintirea faptului că și medicii sunt oameni poate produce o diferență enormă atunci când îi comunici preocupările legate de îngrijirea sănătății. 

  1. Când ai dubii, cere clarificări 

Uneori, jargonul medical poate fi dificil de înțeles. Nu trebuie să îți fie teamă să pui întrebări, mai ales dacă te simți confuz. 

„Un pacient poate spune: «Vreau să fiu sigur că înțeleg. Poți, te rog, să repeți?». De asemenea, poți încerca să repeți ceea ce spune medicul și ce înțelegi”, afirmă Emily Parks, reprezentantă a persoanelor cu tulburării de stres posttraumatic (PTSD). 

  1. Fii plin de tact când vorbești despre cercetările pe care le-ai făcut 

În timp ce autoeducația privind starea de sănătate poate fi un instrument foarte util, care te poate ajuta să comunici cu medicul tău, de multe ori medicul nu ia în serios cercetarea pe care o prezinți și nici măcar nu va continua conversația pe această temă. 

„O declarație vagă de genul «am citit pe internet» poate fi dezamăgitoare pentru un medic, în schimb pacientul poate spune: «Am citit câteva informații pentru a încerca să-mi înțeleg simptomele și cum pot să vi le transmit mai bine, iar acestea sunt motivele pentru care sunt îngrijorat. Asta este ceea ce am găsit – ce părere aveți despre?»”. 

  1. Solicită, cu finețe, recomandări sau a doua părere  

Uneori, este posibil ca furnizorul medical să nu fie cel mai potrivit pentru tratarea unui anumit diagnostic, fapt pentru care există dreptul pacientului la a doua opinie.  

Dr. Ginn oferă acest scenariu pentru a ajuta la inițierea conversației: „Sunt foarte îngrijorat din cauza simptomelor pe care le resimt și aș dori să obțin o altă părere despre asta. Cunoașteți vreun specialist cu care aș putea să vorbesc, astfel încât să aflu mai multe informații?”. 

Este dreptul tău să soliciți o a doua opinie (sau a treia, sau a patra): „Întotdeauna le spun pacienților mei că niciun medic nu ar trebui să fie ofensat dacă pacientul cere și o a doua opinie, pentru că, în cel mai bun caz, pacientul află că ceea ce le spui este corect și, în cel mai rău caz, ei găsesc pe cineva care i-ar putea ajuta atunci când tu, ca medic, nu ai reușit”, spune dr. Ginn. 

  1. Să știi că deții un anumit control 

Comunicarea este o artă, iar în lumea asistenței medicale, unde sistemul poate deseori să ducă la epuizarea medicilor, uneori poate fi dificil pentru pacient să-și transmită preocupările și să simtă că este auzit. Aceste sfaturi te pot ajuta să fii mai eficient atunci când discuți cu medicul tău despre simptome și alte probleme legate de îngrijirea sănătății. 

Sursa informațiilor : www.healthcentral.com 

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE