
Pe 26 mai, a avut loc cea de-a 13-a ediție a webinarului CRED în Medicină, cu titlul „Împreună în lupta cu cancerul: cum comunicăm cu pacientul și familia sa în cancerul colorectal. De la diagnostic la reacomodare socială”.
În cadrul evenimentului au fost analizate aspectele importante ale comunicării eficiente și empatice cu pacienții și familiile lor, în cazul diagnosticelor de cancer de colon și cancer de rect, abordându-se provocările reale din dialogul medic-pacient, dar și soluții și bune practici utile în activitatea medicală de zi cu zi.
Moderatoarea celei de-a 13-a ediții, Izabela Marinescu, Jurnalist TVR, Producător şi realizator al podcastului „Poveşti sănătoase”, i-a avut alături pe:
- Dr. Alina Ana Maria Avram, Medic primar Gastroenterologie, Spitalul NORD Pipera;
- Dr. Mircea Dediu, Medic primar Oncologie Medicală, Spitalul NORD Pipera;
- Conf. Dr. Valentin Calu, Medic primar Chirurgie Generală, Spitalul NORD Pipera.
Invitații au împătășit informații valoroase despre abordarea diagnosticului, gestionarea celor mai întâlnite reacții ale pacienților și aparținătorilor, comunicarea interdisciplinară, deciziile de tratament și rolul familiei în complianța la tratament. De asemenea, s-a discutat despre intervențiile chirurgicale, schimbările post-operatorii, dar și despre reintegrarea pacientului în viața socială.
Dr. Alina Ana Maria Avram, Medic primar Gastroenterologie, a vorbit despre modul în care trebuie transmis diagnosticul de cancer colorectal, evidențiind importanța alegerii cu grijă a momentului și a locului potrivit pentru această discuție: „Cuvintele trebuie întotdeauna alese cu grijă, abordarea trebuie să fie de genul «Am găsit o tumoră care ar putea fi malignă, nu putem spune cu certitudine ce tip este până nu primim rezultatul histopatologic». În felul acesta pacienților li se oferă un timp de adaptare, în care pot lua în considerare că ar putea fi vorba de un cancer. Trebuie să alegem cu grijă și momentul în care comunicăm diagnosticul, preferabil într-un spațiu mai retras, cum este cabinetul medical. De asemenea, există posibilitatea ca pacientul să dorească prezența persoanelor apropiate, pentru că aceștia îi pot oferi un suport emoțional.”
„Comunicarea diagnosticului trebuie făcută tot timpul cu empatie, dar și cu claritate și cu fermitate, acordând tot timpul necesar pentru a răspunde întrebărilor pacientului și aparținătorilor.”
Dr. Mircea Dediu, Medic primar Oncologie Medicală, a abordat, încă de la începutul intervenției sale, aspectele care trebuie avute în vedere atunci când pacientul primește confirmarea diagnosticului și trebuie să înțeleagă complexitatea tratamentului: „Atunci când pacientul ajunge la medicul oncolog, diagnosticul este practic cunoscut și este certificat de rezultatul anatomopatologic. În principiu, pacienții vin oarecum informați din diverse surse sau prin diverese modalități, iar nouă nu ne rămâne decât să încercăm să le oferim repere importante, care să-i ghideze și să-i sprijine pe parcursul acestui drum pe care urmează să-l parcurgă.”
„Poate aspectul cel mai important este să transmiți pacientului că drumul acesta al tratamentului va fi un drum relativ lung. De-a lungul acestui drum va întâlni mai mulți medici, cu diverse specializări, pentru că terapiile multidisciplinare sunt documentate și așa trebuie realizate. La fel de important este sprijinul oferit de familie, în acest context, care trebuie să fie acordat într-un mod cât mai optimist și pozitiv.”
Conf. Dr. Valentin Calu, Medic primar Chirurgie Generală, a prezentat modul în care trebuie gestionată comunicarea cu pacientul înainte de o intervenție chirurgicală majoră și cum poate fi echilibrat realismul cu speranța.
„Pentru că subiectul acestei întâlniri este cancerul colorectal, există situații în care este necesară efectuarea unei colostomii. Aici vine de fapt rolul chirurgului, în a comunica ce înseamnă asta, trebuie să reușim să ne motivăm pacienții, să-i facem să înțeleagă că această alterare a calității vieții este adevărată, dar este prețul pentru a trăi. Este prețul pentru a-și continua «proiectul vieții».”
„Este dovedit că un pacient informat este un pacient puternic, este un pacient care își va gestiona mult mai ușor propriile trăiri în ceea ce privește actul medical. […] E o perioadă foarte grea pentru pacienti. Noi, medicii, încercăm să le transmitem speranță. E adevărat că este greu, dar există speranță. Este un cancer curabil”, a completat Conf. Dr. Valentin Calu.
***
Webinarul „Împreună în lupta cu cancerul: Cum comunicăm cu pacientul și familia sa în cancerul colorectal. De la diagnostic la reacomodare socială” a fost al 13-lea din cadrul Programului CRED în Medicină, derulat de Oameni și Companii, cu suportul și la inițiativa Grupului Medical NORD.
Partener în promovarea evenimentului: platforma EventsMax.ro.
Programul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală. Pentru mai multe informații, vizitați www.credinmedicina.ro .