Îngrijirea centrată pe pacient: concepte de bază, beneficii și provocări

Feb 7, 2025 | Cadre medicale, Noutăţi, Pacienți

Ce este îngrijirea centrată pe pacient?

Îngrijirea centrată pe pacient plasează pacienții în centrul furnizării serviciilor de asistență medicală. Nevoile lor sunt forța motrice din spatele tuturor deciziilor în timpul planificării asistenței medicale și stabilirii obiectivelor. Atunci când pacienții își asumă un rol activ în îngrijirea lor, aceștia sunt împuterniciți, iar rezultatele privind starea de sănătate sunt îmbunătățite. Îngrijirea centrată pe pacient oferă o experiență mai bună pentru pacient, documentează terapiile personalizate și eficientizează furnizarea asistenței medicale.

Cum funcționează îngrijirea centrată pe pacient?

Îngrijirea centrată pe pacient implică abordarea pacientului cu compasiune, respect și demnitate, iar furnizorul de asistență medicală înțelege că pacientul este unic. Acest tip de îngrijire accentuează colaborarea cu pacienții și răspunsul la preferințele, valorile și nevoile acestora.

O parte esențială a îngrijirii centrate pe pacient este că aceștia se implică activ în luarea deciziilor și stabilirea obiectivelor. Le oferă resursele necesare pentru a lua decizii cu privire la planurile lor de tratament.

Concepte de bază ale îngrijirii centrate pe pacient

Cele mai multe definiții ale îngrijirii centrate pe pacient au câteva elemente comune care afectează modul în care sistemele și unitățile sanitare sunt concepute și modul în care este furnizată îngrijirea medicală:

  1. Misiunea, viziunea, valorile, leadershipul și factorii de îmbunătățire a calității sistemului de sănătate sunt aliniate obiectivelor centrate pe pacient;              
  2. Îngrijirea este colaborativă, coordonată și accesibilă. Îngrijirea potrivită este oferită la momentul potrivit și la locul potrivit;
  3. Îngrijirea se concentrează pe confortul fizic, precum și pe bunăstarea emoțională;      
  4. Preferințele pacientului și familiei, valorile, tradițiile culturale și condițiile socioeconomice sunt respectate;
  5. Pacienții și familiile lor sunt o parte esențială a echipei de îngrijire și joacă un rol important în luarea deciziilor medicale;
  6. Prezența membrilor familiei în mediul de îngrijire este încurajată și facilitată;
  7. Informațiile sunt împărtășite în mod complet și în timp util, astfel încât pacienții și membrii familiei să poată lua decizii în cunoștință de cauză.

Beneficiile îngrijirii centrate pe pacient

Beneficiile îngrijirii centrate pe pacient includ:

  • Rezultate îmbunătățite – Îngrijirea centrată pe pacient se află în centrul atenției în asistența medicală, deoarece permite comunicarea și coordonarea îngrijirii personalizate a pacientului. Abordarea centrată pe pacient îmbunătățește calitatea îngrijirii.
  • Îmbunătățirea satisfacției pacientului – Îngrijirea centrată pe pacient permite profesioniștilor din domeniul sănătății să adapteze îngrijirea medicală pentru a corespunde nevoilor pacientului. Prioritizează respectarea preferințelor individuale și a diversității.
  • Îmbunătățirea reputației unităților sanitare –  Pacienții sunt consumatori de îngrijiri medicale care caută tratament; prin urmare, ei pot acționa ca promotori ai spitalului. Prin abordarea îngrijirii centrate pe pacient , pacienții sunt mai mulțumiți de calitatea îngrijirii și oferă feedback pozitiv.
  • Îmbunătățirea satisfacției la locul de muncă a personalului medical –  Abordarea îngrijirii centrată pe pacient are ca rezultat un mediu de lucru benefic pentru personal. Atunci când mediul de lucru se concentrează mai mult pe pacient, membrii personalului sunt mai fericiți și mai concentrați pe satisfacerea nevoilor pacientului. Drept urmare, crește moralul angajaților, iar starea de epuizare este redusă.
  • Reducerea costurilor – Un alt avantaj al îngrijirii centrate pe pacient este rentabilitatea. Prioritizarea a ceea ce contează cel mai mult va ajuta unitatea sanitară să minimizeze erorile și risipa de resurse.

Beneficiile îngrijirii centrate pe pacient din perspectiva pacientului

Din perspectiva pacientului, printre beneficiile identificate se află:

  • Eliminarea procedurilor inutile;
  • Reducerea ratei internărilor;
  • Scurtarea perioadei de spitalizare;
  • Reducerea vizitele costisitoare la camera de gardă.

Model de prioritizare a rezultatelor centrate pe pacient

Centrele pentru servicii Medicare și Medicaid (CMS) din SUA a stabilit cadrul Meaningful Measures, inclusiv inițiativa Patients over Paperwork din anul 2017. Efortul centrat pe pacient își propune să evalueze practicile actuale de reglementare care împiedică o relație productivă pacient-medic și să stabilească strategii care pun pacienții pe primul loc. Meaningful Measures funcționează pentru a împuternici pacienții și medicii, oferind pacienților îngrijirea potrivită, la momentul potrivit, la locul potrivit, astfel încât atât pacienții, cât și medicii să dețină datele de care au nevoie pentru a realiza aceste obiective.

Introducerea cadrului a permis CMS încetinirea ritmului rapid de dezvoltare și implementarea măsurilor pentru a reflecta asupra a ceea ce este semnificativ pentru pacienți, pentru a rezolva măsurile disparate și pentru a promova alinierea indicatorilor cu patru obiective strategice:

  • Flexibilitatea și leadershipul la nivel local;
  • Susținerea inovației
  • Împuternicirea pacienților și medicilor;
  • Îmbunătățirea experienței pacienților.

Măsurile semnificative promovează îmbunătățirea asistenței medicale centrată pe pacient în cadrul a opt domenii:

  • Medicină preventivă;
  • Managementul bolilor cronice;
  • Prevenirea, tratamentul și managementul sănătății mintale;
  • Prevenirea, tratamentul și gestionarea tulburărilor legate de consumul de opioide și substanțe;
  • Rata mortalității ajustată în funcție de risc;
  • Managementul medicamentelor;
  • Rata internărilor și reinternărilor în spitale;
  • Transfer de informații privind sănătatea și nivelul de interoperabilitate.

Acest cadru aa stabilit o viziune și o strategie practică pentru readuce pacienții în centrul asistenței medicale. Trebuie facilitat dialogul între părțile interesate, inclusiv pacienți, medici și furnizori, pentru a se asigura că măsurile privind calitate funcționează pentru a sigura o îngrijire mai bună și costuri mai mici.

Provocări pentru îngrijirea centrată pe pacient

  1. Cultură organizațională slabă;
  2. Volumul mare de munca și oboseala compasională;
  3. Rezistența la schimbare;
  4. Structura organizatorică – ierarhia personalului de conducere.

Îngrijirea centrată pe pacient necesită o schimbare a modului în care practicile furnizorilor și sistemelor de sănătate sunt proiectate și gestionate. Pe măsură ce îngrijirea medicală centrată pe pacient și pe familie înlocuiește celelalte forme de îngrijire, pacienții devin mai implicați și mulțumiți de modul în care le sunt furnizate serviciile medicale, iar dovezile privind eficacitatea din punct de vedere clinic sunt în creștere.

***

Referințe:

  1. What is patient-centered care?, disponibil la: https://dovetail.com/patient-experience/patient-centered-care/
  2. What Is Patient-Centered Care?, disponibil la: https://catalyst.nejm.org/doi/full/10.1056/CAT.17.0559
  3. Putting Patients Back at the Center of Healthcare: How CMS Measures Prioritize Patient-Centered Outcomes, disponibil la: https://www.healthcatalyst.com/learn/insights/cms-quality-measures-promote-patient-centered-care

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE