Primul curs opțional de Medicină Narativă și Comunicare Clinică medic-pacient, la UMF

Jan 8, 2025 | Noutăţi

Conferențiarul universitar doctor Beatrice Mahler va preda, începând din luna februarie, la Facultatea de Medicină – Universitatea de Medicină și Farmacie ‘Carol Davila’, primul curs opțional de Medicină Narativă și Comunicare Clinică medic-pacient.

Potrivit medicului, cursul își propune să își aducă contribuția la reconstrucția încrederii pacienților în medicii lor, iar UMFCD oferă prin acest curs opțional posibilitatea ca studenții să își dezvolte abilități, care, pe lângă celelalte cunoștințe acumulate pe parcursul formării în cadrul facultății de medicină, stau la realizarea și dezvoltarea conceptului de încredere în medic.

De asemenea, cursul le va oferi studenților la medicină abilitatea de a combina cunoștiințe științifice aprofundate dobândite în cadrul cursurilor urmate în anii de studii, cu abilități clinice și de comunicare. Un alt obiectiv al acestui curs îl reprezintă dezvoltarea ascultării activă, precum și exersarea empatiei ca valență esențială a comunicării medic-pacient.

Nu în ultimul rând, cursul își propune abordarea comunicării în medicină în situații de criză, dar și comunicarea cu presa, latură importantă nu doar ca parte reactivă, cât și activă din perspectiva informării publicului.

‘De ce Medicină Narativă și Comunicare Clinică medic – pacient pentru studenții la medicină? Consider că povestea spusă de pacient este extrem de importantă în stabilirea diagnosticului, ceea ce presupune ca medicul să fie un bun ascultător, să știe să pună întrebările, astfel încât pacientul să perceapă întrebarea ca o invitație la o poveste, la narațiune. Pe de altă parte, medicina narativă presupune și modul în care un medic reușește să surprindă poveste pacientului și să o comunice colaboratorilor săi, membrii ai echipei medicale, nu ca pe o ‘problemă tehnică’, ci ca pe o afecțiune a unei persoane’, a declarat, miercuri, Beatrice Mahler.

Ea a spus că boala îi induce pacientului o serie de stări și emoții care îl influențează ca persoană, dar și relațiile lui familiare, sociale și de cele mai multe ori are și un impact economic, iar modul în care este tratat pacientul trebuie să țină cont de toate acestea.

‘Boala ne poate aduce pe fiecare dintre noi în poziția de vulnerabilitate maximă. În astfel de momente, încrederea pacientului în medicul său este esențială, pentru că practic, pe baza ei, pacientul împuternicește medicul să ia cele mai bune decizii pentru sănătatea sa, poate chiar pentru viața lui. Într-un moment social în care încrederea pacientului în medic este afectată, reconstrucția trebuie să cuprindă inclusiv formarea cât mai complexă a studenților la medicină – inclusiv pe direcții care până acum poate nu au fost suficient dezvoltate – pentru că ei reprezintă viitorul resursei umane din sistemul medical românesc’, a susținut Beatrice Mahler.

În opinia sa, încrederea presupune un efort ‘bidirecțional’, atât din partea medicilor față de pacienți, cât și a pacientului față de medici.

Mahler este de părere că informarea publicului de către medici prin intermediul presei reprezintă unul dintre aspectele pe care studenții la medicină trebuie să și le însușească, deoarece medicii au un rol social esențial, pe care fiecare student la medicină trebuie să-l conștientizeze încă din etapa de formare.

AGERPRES

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE