Importanța abordării multidisciplinare și a abilităților de comunicare cu pacienții în îmbunătățirea siguranței pacienților

Dec 13, 2024 | Noutăţi

Munca în echipă și comunicarea sunt esențiale pentru îmbunătățirea continuă a calității serviciilor medicale și a siguranței pacientului.

În acest sens, pentru a îmbunătăți siguranța pacienților în spitalele trebuie luate în considerare următoarele:

  • Îmbunătățirea calității actului medical și siguranței pacientului: comunicarea eficientă și munca în echipă între membrii echipei medicale contribuie la reducerea riscului de erori, ceea ce poate îmbunătăți semnificativ siguranța pacientului. Când toți membrii echipei medicale cunosc nevoile individuale ale pacientului, probabilitatea erorilor medicale scade.
  • Rezultate îmbunătățite pentru pacienți: abordarea multidisciplinară asigură o îngrijire adecvată și în timp util, de asemenea, asigură un diagnostic mai bun, planuri personalizate de tratament și îngrijire post-tratament, ceea ce duce la rezultate îmbunătățite privind sănătatea.
  • Creșterea gradului de satisfacție a pacienților: atunci când echipa medicală comunică clar și colaborează în mod eficient, pacienții și familiile acestora vor simți că sunt implicați și informați cu privire la starea lor de sănătate. Acest aspect contribuie la un nivel mai ridicat de satisfacție al pacienților.
  • Prevenirea erorilor medicale: comunicarea deficitară este o cauză comună a erorilor medicale. Comunicarea deschisă și abordarea multidisciplinară reprezintă aspecte esențiale care pot preveni multe dintre aceste erori medicale.
  • Îngrijirea eficientă a pacienților: munca în echipă și comunicarea eficientă simplifică procesele, iar furnizarea de servicii medicale centrate pe nevoilor pacienților poate duce la o perioadă mai scurtă de spitalizare și o mai bună utilizare a resurselor.
  • Implicarea pacienților și a familiilor acestora: comunicarea clară privind procesul de îngrijire îi ajută să înțeleagă planul de tratament, prognosticul și potențialele riscuri. Această implicare este asociată cu mai puține evenimente adverse, rezultând menținerea și îmbunătățirea auto-îngrijirii pe termen lung.

Respectul profesional este primul pas către o comunicare eficientă și o abordare multidisciplinară. Comunicarea clară și concisă duce la interacțiuni eficiente cu pacienții, dar și cu membrii din echipa medicală.

Un instrument de comunicare esențial, care poate ajuta în timpul briefing-ului și debriefing-uului, se numește „Situation-Background-Assessment-Recommendation” (eng.SBAR) /„Situație-Fundal-Evaluare-Recomandări” (ro.SFER). Tehnica SFER oferă un cadru de comunicare între membrii echipei de asistență medicală cu privire la starea pacientului și cuprinde:

S = Situația (o declarație concisă a stării de sănătate)

F = Fundalul/Contextul (informații pertinente și succinte legate de situație)

E = Evaluarea (analiza opțiunilor luate în calcul – ceea ce ați găsit/credeți)

R = Recomandarea (acțiunea solicitată/recomandată – ceea ce doriți)

Această tehnică stabilește modul de comunicare și informațiile care trebuie comunicate între membrii echipei, ceea ce este esențial pentru abordarea multidisciplinară și asigurarea siguranței pacienților.

Munca în echipă și comunicarea eficientă sunt aspecte importante pentru menținerea unui mediu de muncă sigur. În plus, abilitățile puternice de lucru în echipă și de comunicare cu pacienții și familiile acestora asigură îmbunătățirea calității actului medical, creșterea gradului de satisfacție și creșterea performanței generale din cadrul spitalului.

Sursa informațiilor: www.gnlm.com.mm

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE