Informarea unui pacient cu privire la un diagnostic grav sau un prognostic prost este o parte inevitabilă în activitatea unui medic. Pentru majoritatea oamenilor, comunicarea veștilor proaste este dificilă și nu vine de la sine.
Scurt ghid
- Pregătirea cadrului pentru comunicarea veștilor proaste – planificarea informațiilor care trebuie transmise și a modului în care vor fi transmise;
- Demonstrarea empatiei și respectarea perspectivei și răspunsului pacientului;
- Răspunsurile la întrebările pacientului trebuie să fie clare și concise, de asemenea, trebuie stabilit un plan împreună cu pacientul. Medicul trebuie să se asigure că pacientul poate urmări planul respectiv și că obține răspunsuri la toate întrebările adresate.
Pregătește-te pentru conversație
Dacă este posibil, planifică modul în care vei transmite pacientului diagnosticul și prognosticul. Chiar dacă sunt doar câteva momente până când te întâlnești cu pacientul, adună-ți gândurile și gândește-te cum să abordezi discuția. Unii medici consideră că este util să fi planificat și practicat scenarii comune, cu care s-au mai întâlnit.
Întreabă-te dacă ești persoana potrivită pentru a avea această conversația cu pacientul și dacă ar trebui să fie implicați alți profesioniști medicali. Ce trebuie să faci înainte de consultație:
- Alege un loc privat, unde să poți purta conversația fără întreruperi;
- Acordă suficient timp conversației pentru a nu părea grăbit sau nerăbdător.
- Ia în considerare dacă pacientul ar putea dori suport emoțional din partea familiei, pretenilor, consilierului spirituali sau dacă are nevoie de un translator sau interpret;
- Fii pregătit cu informații adecvate despre situația clinică a pacientului – acest lucru înseamnă că ești familiarizat și la curent cu faptele și rezultatele stării sale de sănătate;
- Pregătește detalii de contact și informații despre serviciile medicale relevante pentru starea pacientului, precum și informații despre diagnostic sau prognostic, pe care ar putea dori să le citească mai târziu;
- Repetă subiectele de discuție care ar putea fi dificile.
Conversația
Ține cont de perspectiva pacientului
Trebuie să iei în considerare că perspectiva pacientul sau a aparținătorului despre veștile proaste va fi cel mai probabil diferită. Fiecare persoană va avea propriile frici și un nivel diferit de înțelegere a informațiilor medicale.
Empatia este esențială. Chiar dacă nu cunoști bine un pacient, demonstrarea respectului și îngrijorării îl poate ajuta foarte mult pe pacient. Uneori s-ar putea să fie nevoie să oferi vești proaste unui pacient pe care nu-l cunoști deloc. Lucrurile simple, cum ar fi adresarea prin folosirea numelui, prezentarea și explicarea rolului tău, pot face diferența.
Înțelege cunoștințele actuale ale pacientului
Chiar dacă ai o relație apropiată cu pacientul, este important să nu faci presupuneri cu privire la cunoștințele sau preocupările acestuia. Întrebări precum „Poți să-mi spui ce înțelegi despre starea ta?” sau „Ce ți-au spus alți medici despre starea ta?” te pot ajuta să te concentrezi asupra nevoilor particulare privind informarea pacientului.
Detalii despre situația clinică și opțiunile de tratament
Încercă să stabilești care sunt informațiile dorite de pacient. Unii pacienți doresc să cunoască fiecare detaliu al situației lor clinice, alții nu pot procesa prea multe informații, iar alții preferă să afle unele informați de bază, iar detaliile în cadrul unei întâlniri ulterioare.
Oferirea graduală a informațiilor oferă pacientului posibilitatea de a le înțelege. Vorbește clar și evită jargonul medical. De asemenea, poate ajuta să informezi pacientul înainte de a oferi vești dificile. De exemplu, exprimare „Veștile nu sunt ceea ce am sperat” ar putea fi potrivită în anumite circumstanțe.
În mod ideal, opțiunile de tratament ar trebui discutate pe parcursul mai multor consultații pentru a ajuta pacientul să înțeleagă complet fiecare opțiune. Asigură-te că aceasta este o conversație bidirecțională care să permită pacientului să ia în considerare opțiunile și să pună întrebări despre fiecare opțiune. Prezentarea informațiile cu ajutorul diagramelor (dacă este cazul), poate ajuta la facilitarea înțelegerii informațiilor. De asemenea, este important să se furnizeze un interval mai lung de timp pentru următorii pași care trebuie făcuți.
Răspunde întrebărilor
Răspunde cât mai clar întrebărilor adresate de pacient. Dacă nu știi răspunsul, anunță pacientul în cât timp va primi un răspuns. Discută posibilele opțiuni de tratament și obiectivele realiste, precum și așteptările și strategiile de adaptare, dar nu oferi speranțe false sau ambigue.
Recunoaște emoțiile și fricile pacientului
Demonstrează grijă și înțelegere. Oferă pacientului ocazia de a-și exprima grijile, îngrijorările și emoțiile. Momentele de tăcere pot permite pacientului să se simtă confortabil și să pregătească să adreseze întrebări. Uneori poate fi util să recunoaști emoția pe care o simte pacientul.
Pacienții se simt adesea foarte singuri și expuși când li se oferă vești proaste, chiar dacă nu sunt total neașteptate. Explorarea și, acolo unde este posibil, lucrul alături de pacient pentru a-și atenua temerile poate fi de ajutor. Îl poți asigura că va primi sprijin atât din partea ta, dar și din partea echipei medicale. Această asigurare poate ajuta pacientul să se simtă mai puțin singur.
Gestionarea șocului
Uneori, pacientul poate fi în stare de șoc imediat după ce a aflat veștile proaste. În acest caz, nu te grăbi să-i transmiți detalii complexe, ci încearcă să arăți empatie și să-l sprijini. Cel mai bine ar fi să stabilești o altă întâlnire pentru a-i prezenta informațiile detaliate. Este posibil ca pacientul să nu-și amintească prea multe dacă este în stare de șoc.
Comunicarea veștilor proaste aparținătorilor
Te poți oferi să vorbești cu aparținătorii pacientului dacă acesta îți dorește acest lucru. Trebuie să identifici grupul de sprijin (familia, prieteni, etc.), după caz.
De asemenea, este important ca echipa de îngrijire a pacientului să știe ce informații a primit acesta. Discută cu pacientul planul de informare a altor practicieni din domeniul sănătății.
La sfârșitul conversației
Pe parcursul conversației, evaluează răspunsul pacientului și observă orice preocupări semnificative de ordin psihologic. Uneori poate fi nevoie de sprijin sau expertiză suplimentară.
Realizează un rezumat al discuției și:
- încurajează pacientul să te contacteze direct dacă are întrebări suplimentare și să furnizeze detaliile corecte de contact;
- informează cu privire la întâlnirile de urmărire cu alți practicieni din domeniul sănătății și/sau teste, după cum este necesar;
- asigură-te că pacientul este la curent cu serviciile relevante de asistență medicală;
- furnizează broșuri, fișe informative sau alte surse de informare și avertizează cu privire la limitele și dezavantajele informațiilor de pe internet.
Dacă este posibil, încercă să închei conversația, prin reasigurarea pacientului că va avea parte de sprijin și suport din partea ta, de exemplu: „Deși aceasta este o afecțiune gravă, vreau să știi că sunt aici pentru a lucra împreună.”
În cele din urmă, asigură-te că pacientul poate merge acasă în siguranță, iar dacă este cazul apelează la o persoană din grupul lui de sprijin.
Notează detaliile discuției
Impactul șocului psihologic înseamnă că pacienții adesea nu își amintesc sau aud greșit informațiile care le sunt oferite în cadrul unei consultații și care implică transmiterea veștilor proaste. Este esențial să notezi detaliile consultației, inclusiv numele oricărei alte persoane prezente, aspectele discutate cu pacientul și informațiile furnizate.
Ai grijă de tine
Confruntarea cu suferința pacienților poate fi obositoare chiar și pentru cel mai experimentat medic. Este important să recunoști că aceste conversații te pot afecta și să găsești modalități de a avea grijă de propria persoană.
Din punct de vedere practic, dacă știi că urmează să transmiți vești proaste în cadrul unei consultații, acordă un timp mai lung pentru consultație, astfel încât să nu fii nevoit să transmiți veștile proaste rapid și să îți acorzi timp și pentru propriile emoții.
Te poate ajuta să discuți cu colegii modalități de a îți petrece timpul liber sau de a vă sprijini reciproc după o întâlnire dificilă. Asigură-te întotdeauna că ai parte de asistență și sprijin dacă simți nevoia.
Dacă vrei să afli și mai multe informații despre cum să abordezi transmiterea veștilor rele, participă GRATUIT la webinarul CRED în Medicină din 18 septembrie, cu tema „Comunicarea veștilor rele în medicină: abordări empatice și protocoale eficiente” : https://www.credinmedicina.ro/comunicarea-vestilor-rele-in-medicina-abordari-empatice-si-protocoale-eficiente/
Sursa informațiilor: avant.org.au