Standarde și criterii privind drepturile pacientului și comunicarea

Apr 23, 2024 | Noutăţi

Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) a stabilit următoarele 10 standarde privind drepturile pacientului și comunicarea pe care unitățile medicale este necesar să le asigure. Fiecare standard stabilit cuprinde următoarele criterii:

1. Planul strategic al instituţiei are înscrise prevederi referitoare la drepturile pacientului

a) Instituţia a adus la cunoştinţa personalului şi a pacienţilor prevederile legale privind drepturile pacientului;

b) Informaţiile primare de orientare sunt semnalizate corespunzător la exterior şi în interiorul instituţiei;

c) Instituţia se preocupă ca informaţiile de interes să devină publice;

d) Instituţia pune la dispoziţia pacienţilor şi vizitatorilor un registru de reclamaţii şi sugestii;

e) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

2. Dreptul la îngrijiri medicale este asigurat nediscriminatoriu

a) Instituţia asigură îngrijirile corespunzătoare în toate situaţiile de urgenţă;

b) Drepturile persoanelor cu nevoi speciale sunt respectate;

c) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

3. Pacientul şi aparţinătorii sunt informaţi cu privire la condiţiile de spitalizare

a) Instituţia îndeplineşte condiţiile pentru comunicarea cu pacienţii;

b) Accesul la informaţiile practice cu privire la sejur este asigurat pentru pacient şi aparţinători;

c) Informaţiile de natura financiar administrativă sunt puse la dispoziţia pacientului;

d) Instituţia asigură un sistem de informare privind statutul profesional şi identitatea personalului medical;

e) Pacientul este informat cu privire la serviciile sociale și medicale de care poate beneficia după externare;

f) Aparţinătorii primesc informaţii cu privire la participarea la îngrijirea pacientului;

g) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

4. Informarea pacientului se face adaptat nivelului de înţelegere

a) Informaţia este furnizată direct pacientului sau reprezentantului său desemnat;

b) Pacientul şi/sau aparţinătorul este informat cu privire la tratamentul propus şi a riscurilor acestuia;

c) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

5. Planul de tratament şi investigaţii este bazat pe consimţământul informat al pacientului

a) Instituţia respectă procesul de obţinere a consimţământului informat, care este cerut pentru toate procedurile medicale;

b) Pacientul este implicat în luarea deciziilor privind îngrijirea și tratamentul său;

c) Instituţia permite includerea pacienţilor săi într-o cercetare ştiinţifică numai după obţinerea acordului scris al acestuia;

d) Instituţia respectă consimţământul reprezentanţilor legali ai persoanelor adulte care nu-şi pot manifesta voinţa;

e) Instituţia respectă dreptul pacientului în legătură cu prelevarea şi transplantarea de ţesuturi şi organe;

f) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

6. Acordarea îngrijirilor trebuie să respecte intimitatea şi demnitatea pacientului

a) Dreptul la intimitate al pacientului este respectat în tot timpul perioadei de spitalizare;

b) Instituţia are proceduri privind accesul pacientului la bunurile sale;

c) Instituţia asigura accesul nelimitat al pacientului în incinta spitalului, cu excepţia sectoarelor cu risc;

d) Instituţia obţine consimţământul pacientului pentru participarea sa în învăţământul clinic;

e) Instituţia respectă apartenenţa confesională şi facilitează practicarea religiei;

f) Instituţia respectă refuzul pacientului la internare sau continuare a tratamentului;

g) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

7. Dreptul pacientului privind confidenţialitatea informaţiilor şi a vieţii private este respectat

a) Instituţia garantează pacientului păstrarea anonimatului şi a confidenţialităţii;

b) Instituţia garantează păstrarea secretului profesional legat de actul medical;

c) Accesul mass-media în spital este reglementat;

d) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

8. Pacienţii beneficiază de toate serviciile medicale și paramedicale necesare îngrijirii sănătăţii lor

a) Instituţia oferă și alte servicii în sprijinul și respectul pacientului;

b) Instituţia urmărește asigurarea de servicii de îngrijiri medicale complete;

c) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

9. Instituţia are prevăzut un sistem de preluare şi soluţionare a reclamaţilor şi/sau plângerilor pacienţilor

a) Instituţia facilitează exprimarea sugestiilor, reclamaţiilor şi/sau plângerilor pacienţilor;

b) Procedurile de conciliere sunt organizate de instituţie;

c) Toate reclamaţiile şi/sau plângerile pacienţilor sunt analizate şi primesc un răspuns;

d) Sectoarele de activitate sunt informate cu privire la toate divergenţele cu pacienţii;

e) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

10. Politica instituţiei urmăreşte respectarea drepturilor pacientului, informarea şi educarea lui

a) Instituţia se preocupă de informarea și educarea pacienților săi;

b) Instituţia se preocupă de respectarea drepturilor pacientului legate de externare;

c) Instituţia aplică şi alte modalităţi pentru îndeplinirea acestui standard.

Sursa informațiilor: anmcs.gov.ro

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE