Cele opt principii ale îngrijirii medicale centrate pe pacient

Mar 13, 2024 | Noutăţi

Ce este îngrijirea centrată pe pacient?

Îngrijirea centrată pe pacient este practica de îngrijire a pacienților (și a familiilor acestora) personalizată pentru fiecare pacient. Include ascultarea, informarea și implicarea pacienților în îngrijirea lor. Institutul de Medicină din SUA definește îngrijirea centrată pe pacient ca fiind: „Îngrijirea medicală care respectă și răspunde preferințelor, nevoilor și valorilor individuale ale pacientului și se asigură că valorile pacientului ghidează toate deciziile clinice”.

Prezentarea celor opt principii ale îngrijirii centrate pe pacient

Folosind o gamă largă de grupuri de discuții (pacienți recent externați, membri ai familiei, medici, asistenți etc. -împreună cu literatura de specialitate) cercetătorii de la Harvard Medical School, în numele Institutului Picker și al Fondului Commonwealth, au definit șapte dimensiuni primare ale îngrijirii centrate pe pacient. Aceste principii au fost ulterior extinse pentru a include încă un principiu, accesul la îngrijire. Cercetătorii au descoperit că există anumite practici care conduc la o experiență pozitivă a pacientului, iar constatările lor formează cele opt principii ale îngrijirii centrate pe pacient, conform Institutului Picker.

1. Respectul pentru valorile, preferințele și nevoile exprimate ale pacienților

Implicarea pacienților în luarea deciziilor, recunoașterea valorilor și preferințelor pacientului. Pacienții trebuie tratați cu demnitate, respect și sensibilitate față de valorile lor culturale, morale etc.

2. Coordonarea și integrarea îngrijirii

În timpul focus-grupurilor, pacienții s-au simțit vulnerabili și neputincioși în fața bolii. Coordonarea adecvată a îngrijirii poate atenua aceste sentimente. Pacienții au identificat trei domenii în care coordonarea îngrijirii poate reduce sentimentele de vulnerabilitate:

  • Coordonarea îngrijirilor clinice;
  • Coordonarea serviciilor auxiliare și de suport;
  • Coordonarea îngrijirii pacienților din prima linie .

3. Informarea și educația

În interviuri, pacienții și-au exprimat îngrijorarea că nu sunt complet informați despre starea lor de sănătate sau despre prognostic. Pentru a contracara această frică, spitalele se pot concentra pe trei tipuri de informații:

  • Informații despre starea clinică, progres și prognostic;
  • Informații despre procesele de îngrijire;
  • Informații pentru a facilita autonomia, autoîngrijirea și promovarea sănătății.

4. Confortul fizic

Nivelul de confort fizic raportat de pacienți are un impact semnificativ asupra experienței lor. Trei domenii au fost raportate ca fiind deosebit de importante pentru pacienți:

  • Managementul durerii;
  • Asistența pentru activități și nevoi zilnice;
  • Împrejurimile și mediul spitalului.

5. Sprijinul emoțional și atenuarea fricii și anxietății

Frica și anxietatea asociate cu boala pot fi la fel de demoralizante ca și efectele fizice. Îngrijitorii ar trebui să acorde o atenție deosebită următoarelor forme ale anxietății:

  • Anxietatea privind starea fizică, tratamentul și prognosticul;
  • Anxietatea privind impactul bolii asupra lor și asupra familiei;
  • Anxietatea privind impactul financiar al bolii.

6. Implicarea familiei și a prietenilor

Acest principiu se adresează rolului familiei și prietenilor în experiența pacientului. Dimensiunile familiale ale îngrijirii centrate pe pacient au fost identificate după cum urmează:

  • Posibilitatea cazării familiei și prietenilor;
  • Implicarea familiei și a prietenilor apropiați în luarea deciziilor;
  • Sprijinirea membrilor familiei ca aparținători;
  • Recunoașterea nevoilor familiei și prietenilor.

7. Continuitatea și tranziția

Pacienții și-au exprimat îngrijorarea cu privire la capacitatea lor de a se descurca după externare. Din acest punct de vedere, satisfacerea nevoilor pacientului necesită următoarele:

  • Informații ușor de înțeles, detaliate cu privire la administrarea medicamentelor, efort fizic, regim alimentar etc.;
  • Coordonarea și planificarea tratamentului și serviciilor continue după externare;
  • Furnizarea informațiilor privind accesul la sprijin clinic, social, fizic și financiar.

8. Accesul la îngrijire

Pacienții trebuie să știe că pot avea acces la îngrijire atunci când este nevoie. Concentrându-se în principal pe îngrijirea ambulatorie, următoarele domenii au fost importante pentru pacient:

  • Locația spitalelor, clinicilor și cabinetelor medicale;
  • Disponibilitatea transportului;
  • Ușurința de a programa întâlniri;
  • Disponibilitatea programărilor;
  • Accesibilitatea la specialiști sau servicii de specialitate atunci când se face o trimitere;
  • Instrucțiuni clare despre când și cum poți obține recomandări.

La nivel global, există o schimbare dinamică privind împuternicirea pacienților în asumarea unui rol activ în planul lor de îngrijire.

Sursă informațiilor: www.oneviewhealthcare.com

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE

INFOGRAFIC: Depășirea celor mai frecvente bariere de comunicare

INFOGRAFIC: Depășirea celor mai frecvente bariere de comunicare

Depășirea barierelor de comunicare contribuie la implicarea pacienților, ajută la îmbunătățirea rezultatelor și promovează crearea unui mediu mai incluziv, centrat pe pacient. Infograficul următor prezintă 3 tehnici și strategii pe care cadrele medicale le pot folosi...