Cum să arăți empatie față de pacienți

Mar 8, 2024 | Noutăţi

Ce este empatia clinică? 

Empatia clinică este capacitatea profesionistului din domeniul medical de a asculta pacientul, pentru a înțelege ce spune și ce simte și de a comunica pașii și raționamentul pe care se bazează procesul de vindecare. Este o parte necesară a oricărei relații medic-pacient, iar expresia ei creează o alianță între tine și pacient, asigurându-i că îți pasă de ei. 

Uneori, această comunicare vine ușor, dar alteori poate fi destul de dificilă. Cu toate acestea, este o abilitate care merită stăpânită. Cercetările arată că există numeroase beneficii ale exprimării empatiei. Poate duce la îmbunătățirea relațiilor medic-pacient și la satisfacția pacientului, potrivit rezultatelor studiului publicate în PLoS One, precum și la creșterea aderenței la tratament, potrivit unui studiu publicat în Journal of Research in Medical Sciences. De asemenea, poate duce la scăderea reclamațiilor de malpraxis, potrivit unui articol din Emergency Medicine Journal

7 modalități prin care poți arăta empatie clinică pacienților 

Unii au sugerat că lipsa de empatie poate rezulta din faptul că medicii nu înțeleg – sau devin imuni la – cum este să fii în pielea pacienților.  

Unii profesioniști din domeniul medical s-au uitat la propria experiență ca pacienți sau chiar în situații asemănătoare pacientului, pentru a putea înțelege punctul de vedere al pacientului.  

Uneori, activitatea zilnică și presiunile vieții personale, mai mult decât un eșec general al empatiei, sunt cele care împiedică realizarea acelei conexiuni umane cu un pacient, care este esențială în relația medic-pacient.  

Câteva strategii și indicii simple de comunicare  pot ajuta pacienții să se simtă auziți:  

  1. Asigură-te că menții un contact vizual cu pacientul 

Contactul vizual este esențial pentru stabilirea unei conexiuni, dar utilizarea dosarelor medicale electronice a făcut acest lucru din ce în ce mai dificil. Când folosești computerul, continuă discuția pentru a arăta că nu ești distras și explică-le pacienților care vin pentru prima dată, de ce utilizezi computerul în timpul vizitei lor. 

  1. Asigură pacientul că ești atent la ceea ce transmite 

Aprobă sau parafrazează ceea ce spune pacientul pentru a demonstra că îl auzi și înțelegi. 

  1. Acordă atenție comunicării nonverbale 

Limbajul trupului este foarte important în interacțiunea cu ceilalți. Chiar dacă oamenii transmit și interpretează semnale nonverbale fără a fi conștienți în mod activ de acest lucru, este important să îi arăți pacientului că ești deschis discuției și că nu te grăbești. Trebuie să fii conștient de limbajul corpului tău. 

  1. Fii curios/interesat în legătură cu pacientul tău 

Pune întrebări pentru a înțelege mai mult decât problema pe care o prezintă pacientul. Întreabă în ce mod le afectează simptomele viața de zi cu zi. Acest lucru îi face să se simtă auziți și înțeleși și îți va permite să ai o imagine de ansamblu. 

  1.  Solicită detalii care te apropie de pacientul tău 

Aceast lucru înseamnă să treci dincolo de bifarea casetelor din fișa medicală electronică. Ce și cum le afectează viața în prezent? Au o situație familială aparte (un membru bolnav sau un deces etc.)?. Nu numai că pacientul tău se va simți conectat atunci când îți amintești să-l întrebi detaliile de acest fel la consultația următoare, dar cu cât știi mai multe despre viața lui, cu atât este mai ușor să empatizezi. 

  1. Acordă atenție și stării emoționale a pacientului 

Învață să îți dai seama cum se simte un pacient și recunoaște-i temerile și furia. Pacienții trebuie sprijiniți și din punct de vedere emoțional, nu doar medical. 

  1. Descoperă modalități de a empatiza cu pacientul 

Acest lucru este important mai ales atunci când te lovești de propriile prejudecăți. 

Pregătirea medicală se concentrează pe abilitățile tehnice, dar de multe ori nu te poate învăța cum să te conectezi cu pacienții. Legătura umană este o componentă esențială a furnizării de îngrijiri medicale, iar rezultatele îmbunătățite care o însoțesc aduc beneficii pentru toată lumea. 

Sursa informațiilor: https://www.wolterskluwer.com/en/expert-insights/how-to-show-empathy-to-patients-even-when-youre-stressed  

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE

INFOGRAFIC: Depășirea celor mai frecvente bariere de comunicare

INFOGRAFIC: Depășirea celor mai frecvente bariere de comunicare

Depășirea barierelor de comunicare contribuie la implicarea pacienților, ajută la îmbunătățirea rezultatelor și promovează crearea unui mediu mai incluziv, centrat pe pacient. Infograficul următor prezintă 3 tehnici și strategii pe care cadrele medicale le pot folosi...