Cum poți promova demnitatea și respectul în îngrijirea medicală

Mar 5, 2024 | Noutăţi

Demnitatea și respectul în îngrijire ar trebui să fie o prioritate pentru toți cei care lucrează în domeniul medical. Promovarea demnității și a respectului ar trebui să se concentreze pe modul în care este concepută și furnizată îngrijirea. Atât demnitatea, cât și respectul formează pilonii fundamentali care modelează calitatea unui serviciu, iar atunci când este implementat corect poate îmbunătăți interacțiunile dintre utilizatorii serviciilor și îngrijitori, precum și calitatea vieții acestora.

Cum vă puteți asigura că personalul știe cum să atingă echilibrul între acordarea de îngrijire și sprijin, fără a compromite demnitatea pacienților? Primul pas pentru păstrarea demnității în sănătate și asistență socială este să înțelegem ce înseamnă și de ce este atât de important.

Ce este demnitatea în îngrijire?

În contextul asistenței medicale și sociale, demnitatea se referă la recunoașterea și valorificarea demnității fiecărui individ, indiferent de starea de sănătate sau de circumstanțe. Aceasta implică tratarea tuturor oamenilor cu respect, compasiune și empatie, susținerea independenței și recunoașterea nevoilor, preferințelor și caracteristicilor unice.

A avea grijă de cineva cu demnitate susține respectul de sine al persoanei. Demnitatea în îngrijire înseamnă că oamenii sunt respectați pentru ceea ce fac, cine sunt și viața pe care au trăit-o. Este un factor cheie care contribuie la calitatea îngrijirii. Poate fi aplicat atât colegilor, cât și pacienților.

Există o diferență între demnitate și respect?

De multe ori, demnitatea și respectul sunt confundate. Cu toate acestea, a trata pe cineva cu respect în comparație cu a trata acea persoană cu demnitate este foarte diferit. Chiar dacă ambele sunt la fel de importante, demnitatea este definită ca fiind „calitatea reacțiilor, comportamentului unei persoane”, în timp ce respectul poate fi definit ca „atitudinea sau sentimentul de apreciere, stimă și considerație față de o persoană”.

De exemplu, în îngrijirea medicală, tratarea oamenilor într-un mod atent și plin de compasiune este clasificată ca fiind tratarea lor cu respect. În timp ce furnizarea de îngrijire care menține independența și arată compasiune este un exemplu de demnitate în îngrijire.

De ce este importantă demnitatea în sănătate și asistență socială?

Există multe motive pentru care demnitatea este importantă în sănătate și asistență socială. În primul rând, demnitatea este un drept fundamental al omului la care fiecare individ are dreptul, iar vârsta, rasa, sexul sau sănătatea unei persoane nu ar trebui să influențeze acest lucru. S-a dovedit că păstrarea demnității îmbunătățește bunăstarea generală a unei persoane, având în același timp un impact pozitiv asupra sănătății fizice, emoționale și mintale.

Oamenii care se simt demni, respectați și apreciați au mai multe șanse să coopereze, să se implice mai mult în luarea deciziilor și să mențină o perspectivă pozitivă asupra vieții, contribuind activ la îmbunătățirea propriei stări de sănătate.

Principiile demnității în sănătate și asistență socială

Principiile demnității în sănătate și asistență socială sunt stabilite pe baza conceptele de egalitate, autonomie, confidențialitate și empatie. În total, există 7 principii care oferă un cadru de demnitate:

  • Recunoașterea și respectarea unicității;
  • Adaptarea îngrijirii și sprijinului;
  • Comunicarea eficientă;
  • Menținerea confidențialității privind îngrijirea personală;
  • Crearea unui mediu respectuos;
  • Cultivarea unei culturi a demnității;
  • Echilibrarea situațiilor dificile

Aceste principii evidențiază importanța prioritizării demnității și sunt aplicabile în toate serviciile de îngrijire.

Cum poți promova demnitatea în îngrijire

Angajații din cadrul unui serviciu de îngrijire trebuie să lucreze împreună pentru a promova demnitatea. Acțiunile pe care le puteți face pentru a promova demnitatea în îngrijire, includ:

  • Educarea personalului – Cunoașterea pregătirii și calificărilor necesare celor care lucrează în îngrijire și oferirea de oportunități de învățare pentru a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare, empatie și cunoștințele lor despre demnitate și respect pot fi un instrument excelent pentru promovarea demnității în îngrijire.
  • Crearea de planuri de îngrijire centrate pe persoană – Aceasta implică proiectarea planurilor de îngrijire care iau în considerare valorile, preferințele și mediul cultural și educațional al unei persoane.
  • Crearea unui mediu de sprijin – Stabilirea unui interval de timp pentru a crea un mediu bazat pe susținere și sprijin, care oferă confort, intimitate și accesibilitate pentru toți utilizatorii serviciilor.
  • Oferirea de feedback și evaluare – Încurajarea utilizatorilor de servicii să ofere feedback cu privire la îngrijirea primită va ajuta la identificarea domeniile care necesită îmbunătățiri, astfel încât indivizii să știe că sunt auziți și că sentimentelor lor contează.
  • Promovarea colaborării – Asigurarea faptului că persoanele care sunt îngrijite sau sprijinite colaborează la stabilirea programului de îngrijire, astfel încât să aibă un element clar de control asupra modului în care este planificată și furnizată îngrijirea, precum și asupra obiectivelor și rezultatelor stabilite.
  • Abordarea punctelor forte în ceea ce privește îngrijirea – Dezvoltarea punctelor forte și a capacităților existente. De exemplu, dacă o persoană este capabilă și îi place să meargă la plimbare în mod independent, trebuie stabilite metode care pot susține continuitatea acestei acțiuni.

Demnitatea nu este un privilegiu, este un drept fundamental al omului. Din punct de vedere legal și etic, dreptul la demnitate în domeniul sănătății și asistenței sociale trebuie să fie prioritizat și susținut în toate mediile de sănătate și de asistență socială.

Păstrarea demnității în sănătate și asistență socială

Atunci când se păstrează demnitatea în îngrijirea medicală și socială, se recomandă o abordare cuprinzătoare și centrată pe persoană. Aceasta implică luarea în considerare atât a aspectelor fizice ale îngrijirii, cât și a nevoilor emoționale și sociale ale unui individ.

Exemple de demnitate în sănătate și asistență socială:

  • Comunicarea cu empatie – capacitatea de a fi empatic în timp ce asculți în mod activ preocupările și preferințele pacienților.
  • Încurajarea autonomiei – oferirea posibilității de a face propriile alegeri în ceea ce privește îngrijirea (în limita rațiunii).
  • Tratarea persoanelor cu respect – tratarea cu respect și bunătate va crea un mediu de viață pozitiv și demn.
  • Adresarea în mod corespunzător – nu trebuie făcute presupuneri despre titlulatura/funcția cuiva. Cel mai bine este să întrebi cum preferă să i te adresezi.
  • Folosirea tonului potrivit – întotdeauna trebuie folosit un ton politicos și amabil.
  • Respectarea spațiului personal – fie că este vorba despre viața privată sau bunurile materiale ale persoanei, respectarea spațiului personal este un aspect al respectării demnității individului.
  • Igiena și îngrijirea personală – acestea fac parte din rutina fiecărui om. Totodată, acordarea sprijinului în cadrul acestor procese trebuie realizată cu tact și într-o manieră adecvată pentru a nu leza respectul de sine al persoanei.
  • Promovarea socializării – oamenii se pot simți izolați și separați de lume dacă nu au o viață socială. Trebuie create oportunități pentru ca persoanele să se implice în activități sociale semnificative.
  • Implicarea în conversație – interacțiunea și implicarea într-o conversație poate asigura buna dispoziție a persoanei și poate duce la stabilirea unei relații benefice.
  • Implicarea în stabilirea planului alimentar – ora mesei poate fi punctul culminant al zilei unei persoane, așadar este important să cunoști feluri preferate și să-l lași să se implice în stabilirea meniului propriu.

Acordarea titlului de «campioni ai demnității»

Campionii demnității sunt angajații care își ajută colegii să învețe cum să fie respectuoși și amabili. «Campionii demnității» sunt extrem de importanți, devenind instrumente de bază în educarea celorlalți privind importanța demnității în asistența medicală și socială.

Aceștia ar trebui să primească o pregătire specializată pentru a-și dezvolta și îmbunătăți înțelegerea demnității în îngrijire. Experiența lor poate fi folosită pentru a-i ajuta pe colegi să ofere o îngrijire de calitate, care se bazează pe respect și demnitate, promovând în același timp o abordare atentă și centrată pe persoană.

Cum să menții confidențialitatea și demnitatea

Respectarea atât a vieții private, cât și a demnității poate fi realizată cu ușurință printr-o comunicare eficientă. Aceasta poate include explicarea acțiunilor sau procedurilor efectuate asupra pacientului. De asemenea, activitățile de îngrijire personală îi poate face pe oameni să se simtă respectați, demni și confortabili. Aceștia trebuie lăsați să se implice cât de mult doresc în propria îngrijire.

Politici și proceduri privind demnitatea și respectul

Demnitatea și respectul în sănătate și asistență socială sunt principii concrete care pot fi folosite pentru a modela modul în care este oferită îngrijirea persoanelor aflate în nevoie. Recunoașterea importanței și diferențelor de demnitate și respect în îngrijire și luarea măsurilor potrivite pentru a le păstra și promova este esențială atunci când vine vorba de crearea unui mediu care îi prețuiește și respectă pe toți pentru ceea ce sunt.

Fiecare serviciu de îngrijire ar trebui să aibă propria politică de demnitate și respect. Este un instrument de management progresiv care impune comportamentul corect, iar procedurile stabilesc acțiunile potrivite, acceptate de către instituție/unitate etc.

Sursa informațiilor: https://www.theaccessgroup.com/en-gb/blog/hsc-dignity-and-respect-in-care/

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE

INFOGRAFIC: Depășirea celor mai frecvente bariere de comunicare

INFOGRAFIC: Depășirea celor mai frecvente bariere de comunicare

Depășirea barierelor de comunicare contribuie la implicarea pacienților, ajută la îmbunătățirea rezultatelor și promovează crearea unui mediu mai incluziv, centrat pe pacient. Infograficul următor prezintă 3 tehnici și strategii pe care cadrele medicale le pot folosi...