Avântul utilizării inteligenței artificiale în domeniul sănătății ridică o nouă întrebare: Cum va fi determinată utilizarea etică?
Asistența medicală se numără printre multele industrii care trec prin transformarea adusă de inteligența artificială, iar abordarea implementării variază extrem de mult. Au fost formate parteneriate multidisciplinare pentru a studia cazurile de utilizare. Micile startup-uri se întrec pentru a oferi cele mai recente instrumente pentru a rezolva provocările administrative și clinice. Companiile de asigurări folosesc sisteme AI pentru a spori eficiența.
Pe măsură ce potențialele cazuri de utilizare AI se conturează, la fel se întâmplă și cu unele probleme etice. Furnizorii de asistență medicală, pacienții, dezvoltatorii AI și autoritățile de reglementare au toți un interes în utilizarea etică a AI, dar cum va fi definită acea etică?
Empatie artificială
O temă generală care reiese din AI în îngrijirea sănătății este că tehnologia nu este menită să înlocuiască oamenii în medicină și nici nu ar fi etic pentru ei să facă acest lucru, dar există modalități prin care asistenții AI de chat ar putea interveni atunci când profesionistul medical nu este disponibil.
Un studiu publicat în JAMA Internal Medicine a constatat că ChatGPT i-a depășit pe medici în ceea ce privește calitatea și empatia atunci când răspundea la întrebările pacienților. Studiul a remarcat: „Studiile randomizate ar putea evalua în continuare dacă utilizarea asistenților AI ar putea îmbunătăți răspunsurile, scădea epuizarea clinicianului și poate îmbunătăți rezultatele pacienților”.
AI și asigurările de sănătate
AI are aplicații dincolo de arenele de îngrijire a furnizorilor și a pacienților. Capacitatea sa de a analiza cantități mari de date îl face pregătit pentru partea de asigurări a industriei. De fapt, asigurătorii folosesc deja AI pentru a verifica fișele medicale ale pacienților și pentru a ajuta la stabilirea acoperirii.
Algoritmii utilizați de companiile de asigurări de sănătate sunt meniți să îmbunătățească eficiența.
„Prin automatizarea sarcinilor implicate în autorizarea prealabilă și trimiteri, asigurătorii pot îmbunătăți eficiența și productivitatea. De exemplu, automatizarea inteligentă analizează formulare de autorizare prealabilă și de recomandare scrise de mână pentru a găsi datele lipsă și pentru a le trimite spre aprobare cu o viteză și o acuratețe mult mai mare decât cea a unei persoane. Acest lucru are ca rezultat economii de costuri, economii de timp, refuzuri mai mici și crește satisfacția pacientului”, spune Lisa Martino, inginer senior de soluții privind îngrijirea medicală.
Jesse Ehrenfeld, MD, MPH, președinte AMA, își exprimă îngrijorarea cu privire la modul în care asigurătorii de sănătate folosesc algoritmi. „Ceea ce vedem este o tendință îngrijorătoare a acelor instrumente și tehnologii care sunt utilizate în moduri care nu credem că sunt în interesul pacientului nostru tot timpul”.
„Să nu faci rău”
„În primul rând, să nu faci rău” este esențial pentru Jurământul lui Hipocrate și o mantră adesea repetă în îngrijirea sănătății.
Promisiunea inteligenței artificiale în domeniul sănătății nu se referă doar la reducerea poverii clinicienilor și la îmbunătățirea îngrijirii pacienților, ci este și despre cine poate dezvolta instrumentele pentru a atinge aceste obiective mai întâi. Acestea reprezintă o posibilitate de a face bani. În cursa pentru argumentul de afaceri al AI în domeniul sănătății, etica ar putea fi pe locul doi.
Impactul pe care îl lasă vătămarea pacientului este substanțial și nu este un caz izolat, au fost efectuate cercetări pentru a stabili cât de des se întâmplă. Un studiu publicat în 2023 a constatat că 23,6% dintre pacienții internați în spitalele din SUA au un eveniment advers. Erorile de medicație, infecțiile și decesul sunt doar câteva dintre evenimentele care pot apărea.
Prejudiciile aduse pacientului dăunează încrederii pe care oamenii o au în sistemul de sănătate: „Odată ce are loc o încălcare a încrederii, scuzele nu vin tot timpul de la personalul medical, astfel încât familiile și comunitățile afectate pot purta cu ele această durere și frustrare mult timp”, spune Lori Bruce, director asociat al Centrului Interdisciplinar pentru Bioetică la Universitatea Yale și președinte al Forumului de bioetică comunitară de la Yale School of Medicine.
Orice vătămare a pacientului cauzată de inteligența artificială nu numai că va afecta în mod direct persoanele rănite și familiile acestora, dar are și potențialul de a încetini impactul pozitiv al tehnologiei.
Prevenirea vătămării nu reprezintă modalitate de a spune că AI nu are nicio treabă în domeniul sănătății. Se poate argumenta că există o obligație etică de a valorifica puterea AI în îngrijirea sănătății. Răspunsul constă în găsirea unor modalități etice și sigure de a utiliza AI în beneficiul furnizorilor de servicii medicale și al pacienților, chiar dacă asta înseamnă că este nevoie de mai mult timp pentru a crea un produs comercializabil.
Orientări etice și reglementări
Cererile pentru reglementarea AI sunt puternice și numeroase. Uniunea Europeană a introdus Actul AI. SUA are o Declarație a drepturilor AI, iar în iulie 2023, mai multe companii de renume din domeniul AI au convenit să îndeplinească standardele de siguranță în timpul unei întâlniri la Casa Albă.
O mulțime de organizații de îngrijire a sănătății au intervenit cu opinii și linii directoare pentru utilizarea etică a AI. Asociația Medicală Americană intenționează să-și dezvolte recomandările pentru inteligența augmentată. Asociația Medicală Mondială (WMA), o asociație internațională a medicilor, a lansat o declarație în 2019. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat un ghid: Etica și guvernarea inteligenței artificiale pentru sănătate. În aprilie 2023, Coaliția pentru Sănătate AI (CHAI), un grup de sisteme de sănătate academice și experți AI, a lansat Blueprint for Trustworthy AI Implementation Guidance and Assurance for Healthcare. Toate acestea sunt linii directoare pentru implementarea etică; nu sunt hotărâri executorii: „SUA este în urmă când vine vorba de reglementarea AI. Nu avem nimic asemănător cu cadrul de reglementare al Comisiei Europene pentru IA, care promovează siguranța, drepturile și sănătatea pacienților”, spune Bruce.
Continuarea progresului
În mod ideal, riscul de vătămare ar trebui redus la minimum înainte ca un instrument să ajungă în mâinile unui medic sau unei companii de asigurări. Problema utilizării etice se întoarce la dezvoltarea unei tehnologii eficiente și sigure încă de la început. Aceasta înseamnă implicarea părților interesate potrivite în dezvoltarea și testarea acestor instrumente.
„Bioeticienii pot fi incredibil de creativi – suntem cunoscuți pentru rezolvarea dilemelor morale complexe – dar trebuie să fim incluși pentru a face parte din echipă. Există teama că vom fi „poliția etică”, dar mulți dintre noi suntem foarte concentrați pe colaborare și reciprocitate”, completează Bruce.
Încrederea oarbă în AI nu va servi furnizorilor sau pacienților: „Sperăm că noua generație de studenți la medicină va avea din ce în ce mai mult un scepticism sănătos față de instrumentele medicale – și această prudență ar fi esențială pentru utilizarea inteligenței artificiale ca instrument, nu ca o soluție „finală” în asistența medicală”.
În ritmul în care instrumentele AI sunt create și lansate, îngrijirea sănătății este probabil martoră a unor exemple bogate de utilizare etică și neetică în anii următori, dar pe măsură ce etica AI prinde contur, tehnologia va schimba modul în care clinicienii practică și modul în care pacienții primesc îngrijiri.
Sursa: www.informationweek.com