Creșterea nivelului de încredere în relația medic-pacient: strategii eficiente de comunicare pentru profesioniștii din domeniul sănătății

Oct 3, 2023 | Noutăţi

Potrivit unui studiu realizat în urmă cu câțiva ani, comunicarea deficitară dintre medic și pacient este responsabilă pentru aproape 2000 de decese și o pierdere de 1,7 miliarde de dolari. De fapt, medicii își supraestimează adesea abilitățile de comunicare. Sondajul a arătat că, în timp ce 75% dintre medici au crezut că au comunicat satisfăcător cu pacienții lor, doar 21% dintre pacienți au considerat același lucru. Este de la sine înțeles că, comunicarea eficientă medic-pacient nu este doar piatra de temelie a relației dintre ei, ci joacă un rol esențial în modelarea eventualelor rezultate ale pacientului. De asemenea, încrederea este un element inevitabil care modelează această relație. În plus, încrederea pacientului a fost considerată importantă pentru o satisfacție mai mare a pacientului, indiferent de rezultatele clinice.

Așadar, care sunt strategiile cheie de comunicare pe care medicii le pot adopta pentru a construi încrederea și pentru a îmbunătăți îngrijirea pacienților?

Crearea unui mediu de îngrijire propice unei comunicări centrate pe pacient

În primul rând, crearea unui mediu psihosocial adecvat în care are loc interacțiunea pacientului cu medicul, trebuie să reprezinte o strategie cheie pentru medici. Mediul trebuie să încurajeze pacienții să se deschidă și să relateze liber și complet starea lor medicală în fața medicului. Cu alte cuvinte, inteligența verbală a unui medic este la fel de importantă ca și capacitatea de a induce sau de a extrage suficiente răspunsuri de la pacienți. Întrebările deschise, formulate corect, într-un limbaj pe înțelesul pacientului și fără jargoane, însoțite de o atitudine politicoasă și empatică, îl poate ajuta pe medic să comunice cu pacientul într-un mod direct, astfel încât să obțină suficientă claritate asupra stării acestuia. Abia atunci va fi capabil să diagnosticheze și să trateze în cel mai bun mod posibil. Din când în când, medicii pot repeta anumite puncte pentru a verifica dacă pacientul respecta observațiile, instrucțiunile și sfaturile în totalitate sau doar parțial.

Înțelegerea determinanților sociali ai sănătății (DSS)

În al doilea rând, pe lângă condițiile clinice ale unui pacient, medicii trebuie să înțeleagă și complexitățile și consecințele DSS care afectează și sănătatea pacienților. DSS reprezintă între 30 și 55% din rezultatele privind starea de sănătate. Potrivit OMS, printre factorii DSS se numără: ​​veniturile și protecția socială, educația, somajul și nesiguranța locului de muncă, condițiile vieții  profesionale, insecuritatea alimentară, locuințele, facilitățile de bază și mediu, dezvoltarea timpurie din copilărie, incluziunea socială și nediscriminarea, conflictul structural și accesul la servicii de sănătate la prețuri accesibile și de calitate decentă. Așadar, trecând dincolo de condițiile clinice și socio-economice vizibile ale unui pacient, medicii trebuie să-și facă o idee și asupra condițiilor materiale și fizice, precum și a condițiilor sociale și politice care ar fi putut agrava starea medicală a pacientului. În plus, medicii trebuie să ia în calcul faptul că pacienții din circumstanțe socio-economice dificile sau din medii cu un nivel scăzut de trai, au deja un grad mai scăzut de încredere, precum și abilități de comunicare mai slabe. Pentru a compensa aceaste aspecte, medicii ar trebui să acorde mai multă atenție acestei categorii de pacienți.

Dezvoltarea competențelor de comunicare non-verbală

În al treilea rând, atunci când se află față în față cu un pacient, medicii trebuie să dezvolte abilitățile de comunicare non-verbală, fiind conștienți de mediul cultural, de gen și de alte medii socio-emoționale sau alți factori. Așadar, un medic ar trebui să fie atent la expresiile faciale, tonalitatea vocii, postură, mișcarea ochilor și distanța fizică, etc. O față zâmbitoare și înțelegătoare, contactul vizual, aprobarea ca recunoaște a relatării pacientului, atitudinea empatică sunt ingredientele unei comunicări non-verbale de succes între medici și pacienții lor. În același timp, medicii ar trebui să dezvolte un grad corect de înțelegere a particularităților socio-culturale, a culturii și a indiciilor verbali și non-verbali specifici clasei, sistemelor de credințe, valori sau prejudecăților. Cercetările au arătat că a existat o satisfacție mai mare a pacientului atunci când medicii zâmbesc frecvent, mențin contactul vizual cu pacientul, au un ton expresiv al vocii și feței și gesticulează suficient.

Menținerea integrității și transparenței complete în comunicare

În al patrulea rând, medicii trebuie să păstreze integritatea absolută în timpul conversației cu pacienții și rudele acestora. În timp ce explică diagnosticul și linia de tratament pentru o anumită afecțiune, ei ar trebui să explice clar de ce a fost adoptat un anumit mod de tratament și de ce alții l-au evitat. De asemenea, în timp ce se exprimă într-un limbaj și un ton optimist, trebuie să fie sinceri cu privire la posibilele efecte adverse și perspectivele de recuperare. Acest lucru se aplică în special în condițiile în care poate fi necesară o procedură chirurgicală. Pur și simplu vorbind, medicii ar trebui să fie capabili să elucideze avantajele și dezavantajele unei viitoare operații, asigurându-se că decizia pacientul de a urma o anumită procedură este rezultatul unui consimțământ informat . Astăzi, medicii se confruntă din ce în ce mai mult cu procese pentru neglijență medicală. Abilitățile de comunicare eficiente servesc drept garanție pentru statutul profesional, credibilitatea și reputația unui medic. De asemenea, medicii trebuie să fie instruiți în mod adecvat pentru a oferi pacienților și rudelor vești proaste. Există reguli și protocoale stabilite care fac acest exercițiu natural neplăcut oarecum mai ușor pentru ei.

„Trebuie să ne amintim că un medic bun poate să nu fie un comunicator eficient. Prin urmare, prin adoptarea acestor strategii de comunicare, medicii pot obține un nivel ridicat de încredere cu pacienții lor și pot oferi o îngrijire mai bună a pacientului, îmbunătățind rezultatele privind performanța”, concluzionează autorul articolului, Deepak Sharma.

Sursă: timesofindia.indiatimes.com

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA

ÎNSCRIE-TE ÎN COMUNITATE

Alătură-te Comunității și susține Programul CRED în Medicină!

INFOGRAFICE

Comunicarea veștilor proaste în practica medicală

Comunicarea veștilor proaste în practica medicală

Informarea unui pacient cu privire la un diagnostic grav sau un prognostic prost este o parte inevitabilă în activitatea unui medic. Pentru majoritatea oamenilor, comunicarea veștilor proaste este dificilă și nu vine de la sine. Scurt ghid Pregătirea cadrului pentru...

Webinarele CRED în Medicină: Retrospectiva datelor și realizărilor

Webinarele CRED în Medicină: Retrospectiva datelor și realizărilor

Până în prezent, în cadrul comunității „CRED în Medicină” au fost organizate 7 webinare, care au abordat teme diverse, adresându-se: pacienților și aparținătorilor, medicilor, asistenților medicali, farmaciștilor și, nu în ultimul rând, studenților la medicină și...